Dowiedz się dlaczego warto zastrzec znak towarowy?

Najprościej rzecz ujmując, zastrzeżenie znaku towarowego daje przedsiębiorcy wyłączne prawo do używania danej nazwy lub logo. Co to oznacza w praktyce i przed czym, tak naprawdę, nas chroni? Dopiero zastrzegając znak towarowy zyskujesz pewność, że jesteś właścicielem swojej marki.
Zastrzeżenie znaku towarowego - co nam daje?
Wielu przedsiębiorców, zwłaszcza stawiających pierwsze kroki w tej roli, poprzestaje na obowiązkowym zarejestrowaniu firmy w CEIDG lub KRS. Mało kto zastanawia się nad rejestracją znaku towarowego, gdyż procedura ta wiąże się z kolejnymi formalnościami i pociąga za sobą dodatkowe koszty.
Jeśli jednak wierzymy w swój biznes, a nazwa naszej firmy nie jest przypadkowa, lecz ma dla nas istotne znaczenie, warto rozważyć zastrzeżenie znaku towarowego.
Sama rejestracja firmy również daje nam pewną ochronę, ale działa ona tylko lokalnie i jest niepełna. Warto poza tym mieć na uwadze, że zakładając firmę jesteśmy, owszem, jej właścicielami. Jednak dopiero rejestrując nasz znak towarowy w Urzędzie Patentowym stajemy się wyłącznym uprawnionym do posługiwania się jej nazwą.
Czy można ukraść nazwę firmy?
Może się wydawać, że wykorzystywanie czyjegoś logo lub przejęcie nazwy firmy to chwyty poniżej pasa i nie powinny mieć miejsca. Równie oczywiste jest jednak i to, że świat jest pełen wyrachowanych osób. Dla pieniędzy ludzie są w stanie zrobić wiele. Również walczyć z niedawnymi partnerami biznesowymi. W walce o prawa do marki Twój były pracownik lub wspólnik może ją zastrzec na siebie w Urzędzie Patentowym. Może mu się to udać, bo urzędnik nie weryfikuje tego, czy wnioskodawca ma do tego prawo.
Po obszerne informacje na ten temat zajrzyj do artykułu "Jak zastrzec znak towarowy" Mikołaja Lecha na jego blogu.
Najprościej mówiąc, jeśli „rozstanie” nie odbyło się w pokojowych okolicznościach, mogą pojawić się spory wokół kwestii zawodowych. A jeśli dodatkowo rozejrzymy się dookoła, to dotrze do nas, jak wiele firm ma bliźniaczo podobne lub wręcz identyczne nazwy. Ludzie często też wpadają na zbliżone pomysły lub ulegają tym samym inspiracjom. Aby uniknąć niedomówień, lepiej po prostu się przed nimi ustrzec. Jak? Zastrzegając to co jest naszym najcenniejszym czyli nazwę, logo ewentualnie firmowy sygnet przy logotypie.
Od czego zacząć proces zgłaszania znaku towarowego w Urzędzie Patentowym?
Przed udaniem się do Urzędu Patentowego, a najlepiej jeszcze przed przywiązaniem się do nazwy czy logo, powinniśmy sprawdzić czy przypadkiem nie naruszamy cudzego prawa. Innymi słowy, sprawdzamy, czy ktoś już wcześniej nie wpadł na podobny pomysł i posługuje się dokładnie tym samym znakiem towarowym, który my pragniemy zastrzec. Jeśli taka przeszkoda nie ma miejsca, możemy przystąpić do działania. Dlaczego nie powinniśmy z tym zwlekać?
Może się bowiem okazać, że nasz konkurent już niedługo założy firmę o takiej samej nazwie, jak nasza i uprzedzi nas, zastrzegając znak towarowy jako pierwszy. To daje mu prawo do żądania od nas, abyśmy zaprzestali używania nazwy lub logo marki. Pamiętajmy o tym, że w Urzędzie Patentowym obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”! Naturalnie przy nieuczciwych rejestracjach możemy próbować takie prawo unieważniać, ale zajmuje to lata. Do tego czasu możesz mieć przez konkurenta zablokowaną sprzedaż np. na Allegro.
Kolejna rzecz, którą warto brać pod uwagę to sposób, w jaki procedowane jest zastrzeganie znaku towarowego. Procedura ta ma charakter sprzeciwowy – po zgłoszeniu znaku towarowego do urzędu musimy odczekać 3 miesiące.
To czas, w którym osoba trzecia może zgłosić zastrzeżenia i złożyć w związku z tym formalny sprzeciw. Jeśli tak się nie stanie, urzędnik rejestruje zgłoszony przez nas znak towarowy. Nasza nazwa lub logo jest wtedy obejmowana ochroną, nie tylko w przestrzeni lokalnej, ale na terenie całego kraju, a nawet Unii Europejskiej. Dodatkowym plusem jest możliwość używania znaku ® przy nazwie firmy, co niewątpliwie dodaje naszej działalności prestiżu.
Czy zastrzeganie znaku towarowego jest trudne?
Świadectwo ochronne stwierdzające prawa do marki to silne narzędzie w walce z nieuczciwą konkurencją w przypadku ewentualnych sytuacji spornych. Warto wykorzystać taką możliwość zabezpieczenia się, choć są to dodatkowe koszty. Wiedzmy jednak, że możemy otrzymać dofinansowanie z budżetu UE w wysokości 1000 EUR. Jeżeli więc opłaty były dla Ciebie do tej pory barierą nie do przeskoczenia, aktualnie jest to tańsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Sam proces rejestracji nie ogranicza się do wypełnienia prostego wniosku. Z wielu powodów ochrony możesz nie dostać. Przykładowo aż 28% wniosków jest przez Urząd Patentowy RP odrzucanych ponieważ zgłaszający próbują zmonopolizować określenia opisowe. Aby takich problemów uniknąć warto skorzystać z konsultacji u rzecznika patentowego.